Inventering av vetenskapliga kunskapsluckor inom psykisk ohälsa 2005–2020
Insatser för att utreda, diagnostisera, förebygga och behandla psykisk ohälsa, inklusive stödjande och organisatoriska åtgärder
Genom en inventering av två databaser ger SBU en överblick över områden där kunskapen om effekten av olika insatser inom psykisk ohälsa är otillräcklig.
Är du patient/anhörig? Har du frågor om egna eller anhörigas sjukdomar – kontakta din vårdgivare eller handläggare.
Kunskapsluckorna består av insatser för att utreda, diagnostisera, förebygga och behandla psykisk ohälsa, inklusive olika stödjande insatser och organisatoriska åtgärder, inom hälso- och sjukvård och socialtjänst. Inventeringen av databaserna omfattade all typ av psykisk ohälsa. Insatserna är riktade till personer med psykiska sjukdomar, psykiska syndrom, psykiska symtom, neuropsykiatriska tillstånd eller missbruk. Även insatser vid barnets utveckling, åldrande, annan sjukdom eller i livets slutskede ingår, liksom insatser riktade till riskgrupper, anhöriga samt personal inom psykiatri och socialtjänst.
Rapporten belyser områden där det behövs kunskapssammanställningar eller ny forskning. Myndigheter och organisationer kan således använda rapporten som underlag när de beslutar inom vilka områden kunskapssammanställningar behövs. Rapporten riktar sig även till forskningsfinansiärer inför utlysningar av forskningsmedel samt till enskilda forskare.
Sammanställningen har tagits fram genom inventering av SBU:s kunskapsluckedatabas, samt den brittiska databasen The UK Database of Uncertainties about the Effects of Treatments (DUETs). Tillsammans innehåller databaserna drygt 2 000 konstaterade vetenskapliga kunskapsluckor inom psykisk ohälsa identifierade under åren 2005–2020. De flesta kunskapsluckorna är hämtade från systematiska översikter och vetenskapliga underlag till nationella riktlinjer, framför allt från SBU, Socialstyrelsen, Cochrane, James Lind Alliance och NICE (National Institute for Health and Care Excellence). Rapporten innehåller ingen prioritering av vilka som är de viktigaste kunskapsluckorna.
Citera denna rapport:
SBU. Inventering av vetenskapliga kunskapsluckor inom psykisk ohälsa 2005–2020 – insatser för att utreda, diagnostisera, förebygga och behandla psykisk ohälsa, inklusive stödjande och organisatoriska åtgärder. Stockholm: Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU); 2021. SBU Bereder 335. [accessed date]. Available from: https://www.sbu.se/335
Projektgrupp
Sakkunnig
- Mussie Msghina, docent, överläkare, Institutionen för medicinska vetenskaper, Örebro Universitet/Allmänpsykiatrisk öppenvård, Universitetssjukhuset Örebro
SBU
- Malin Höistad, projektledare
- Lena Wallgren, projektledare
- Kerstin Mothander, projektadministratör
- Elizabeth Åhsberg, samordnare för regeringsuppdraget om psykisk ohälsa
- Marie Österberg, samordnare vetenskapliga kunskapsluckor
- Sofia Tranæus, projektansvarig chef
Externa granskare
- Simon Cervenka, professor i psykiatri, Institutionen för neurovetenskap, psykiatri, Uppsala universitet
- Urban Markström, professor, Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet
- Marie Rahlén Altermark, socionom, Leg. psykoterapeut, Forsknings- och utvecklingsledare (FoU), Kommunal utveckling, social välfärd Jönköpings län
- Bo Runeson, professor i psykiatri, Institutionen för klinisk neurovetenskap, Karolinska Institutet
Bilagor
- Bilaga 1 Antal identifierade vetenskapliga kunskapsluckor inom psykisk ohälsa i respektive databas (pdf)
- Bilaga 2.1–2.32 Förteckning av kunskapsluckor per insatskategori (listor)
- Bilaga 2.1 Diagnostik och utredning (SBU-databasen) (pdf)
- Bilaga 2.2 Diagnostik och utredning (DUETs) (pdf)
- Bilaga 2.3 Läkemedel (SBU-databasen) (pdf)
- Bilaga 2.4 Läkemedel (DUETs) (pdf)
- Bilaga 2.5 Psykologiska och psykoterapeutiska insatser (SBU-databasen) (pdf)
- Bilaga 2.6 Psykologiska och psykoterapeutiska insatser (DUETs) (pdf)
- Bilaga 2.7 Medicinteknik och kirurgi (SBU-databasen) (pdf)
- Bilaga 2.8 Medicinteknik och kirurgi (DUETs) (pdf)
- Bilaga 2.9 Fysioterapi och fysisk aktivitet (SBU-databasen) (pdf)
- Bilaga 2.10 Fysioterapi och fysisk aktivitet (DUETs) (pdf)
- Bilaga 2.11 Diet och nutrition (SBU-databasen) (pdf)
- Bilaga 2.12 Diet och nutrition (DUETs) (pdf)
- Bilaga 2.13 Levnadsvanor (SBU-databasen) (pdf)
- Bilaga 2.14 Levnadsvanor (DUETs) (pdf)
- Bilaga 2.15 Prevention (SBU-databasen) (pdf)
- Bilaga 2.16 Prevention (DUETs) (pdf)
- Bilaga 2.17 Prediktion (SBU-databasen) (pdf)
- Bilaga 2.18 Prediktion (DUETs) (pdf)
- Bilaga 2.19 Stöd och information (SBU-databasen) (pdf)
- Bilaga 2.20 Stöd och information (DUETs) (pdf)
- Bilaga 2.21 Komplementärmedicin (SBU-databasen) (pdf)
- Bilaga 2.22 Komplementärmedicin (DUETs) (pdf)
- Bilaga 2.23 Sysselsättning och färdighetsträning (SBU-databasen) (pdf)
- Bilaga 2.24 Sysselsättning och färdighetsträning (DUETs) (pdf)
- Bilaga 2.25 Arbete och arbetsmiljö (SBU-databasen) (pdf)
- Bilaga 2.26 Arbete och arbetsmiljö (DUETs) (pdf)
- Bilaga 2.27 Omsorg och boende (SBU-databasen) (pdf)
- Bilaga 2.28 Omsorg och boende (DUETs) (pdf)
- Bilaga 2.29 Organisation (SBU-databasen) (pdf)
- Bilaga 2.30 Organisation (DUETs) (pdf)
- Bilaga 2.31 Vård- och behandlingsalternativ (SBU-databasen) (pdf)
- Bilaga 2.32 Vård- och behandlingsalternativ (DUETs) (pdf)
- Bilaga 3 Samtliga vetenskapliga kunskapsluckor i SBU:s databas som ligger till grund för sammanställningarna i denna rapport (Excel)
- Bilaga 4 Samtliga vetenskapliga kunskapsluckor i DUETs som ligger till grund för sammanställningarna i denna rapport (Excel)
- Bilaga 5 Kunskapsluckor från rapporter i serien SBU Kartlägger (pdf)