Arbetsliv och utbildning: Delaktighet på arbetsmarknaden och tillgänglig utbildning för alla

För många personer med funktionsnedsättning är tillgången till arbete en nyckel till självständighet och delaktighet. Olika arbetsmarknadsinsatser och anpassningar kan ge stöd att hitta och behålla arbete. Alla barn och unga liksom vuxna har också rätt till utbildning på lika villkor som andra. Skolor, högskolor och universitet är skyldiga att anpassa utbildningsmiljön och ge särskilt stöd för att kompensera för de hinder som funktionsnedsättning kan medföra, och diskriminering på grund av funktionsnedsättning är förbjuden i alla arbets- och utbildningssammanhang. Här kan du läsa om forskning om insatser och metoder som kan stödja arbetsgivare och arbetstagare i att skapa inkluderande arbetsplatser och utbildning.

Individanpassat stöd till arbete för personer med psykisk funktionsnedsättning
Individanpassat stöd till arbete, IPS, är en metod som fördubblar möjligheten för personer med funktionsnedsättning att få ett arbete. Ändå är det få som får tillgång till IPS. Varför är det så? Och vad är det som gör att IPS fungerar så bra? Det försöker vi svara på i en ny film. (Tid: 06:06 min)

Insatser för att stötta personer med intellektuella funktionsnedsättningar att få en anställning

Läs mer om arbete och utbildning